Voksne med læse-, stave-, eller skrivevanskeligheder
Voksne med læse-, stave-, eller skrivevanskeligheder kan have svært ved at kommunikere i dagligdagen, gennemføre et skoleforløb, en videregående uddannelse eller komme i job på samme vilkår som andre.
Målgruppe
Borgere med generelle læse-, stave- eller skrivevanskeligheder og/eller dysleksi, deres pårørende og/eller relevante fagpersoner.
Formål og mål
Vejledning til at hjælpe borgeren, de pårørende og/eller relevante fagpersoner til en øget forståelse af de aktuelle problemstillinger. Målet er at kunne finde de mest hensigtsmæssige måder at hjælpe borgerens specifikke vanskeligheder, så vedkommende kan deltage så aktivt som muligt i egen hverdag.
Midler og metode
Et typisk forløb kan bl.a. indeholde:
- Afdækning og udredning
- Rådgivning/vejledning i forhold til uddannelse og arbejde
- Individuel undervisning
- Information om støttemuligheder
- Introduktion til it-hjælpemidler
Rådgivning og vejledning er et afsluttet forløb, hvor borgeren samt andre relevante personer efterfølgende vil have værktøjer i forhold til at kompensere for vanskelighederne. På læseområdet arbejder tale-læsepædagoger og læse/skrivekonsulenter. Vi er specialister i udredning, undervisning, rådgivning og vejledning af borgere med generelle læse-, stave- og skrivevanskeligheder, dysleksi eller udtalevanskeligheder.
IKH's øvrige fagpersoner kan indgå i vejledningen.
Desuden kan vi sammensætte og målrette kurser med specifikke ønsker inden for og på tværs af alle IKH's områder - både til borgere, pårørende og medarbejdere.
Udtalevanskeligheder
Det kan have vidtrækkende konsekvenser for den enkelte at have udtalevanskeligheder. Det kan være svært at fastholde eller få et arbejde, komme igennem et studie eller at få et socialliv til at hænge sammen, hvis andre har svært ved at forstå, hvad man siger. En udredning kan afklare om der er behov for et specialiseret undervisningstilbud for at afhjælpe vanskelighederne. Gennem udredningen vurderer vi hvorvidt borgeren har mulighed for at deltage aktivt i egen hverdag og hvilke ressourcer vedkommende har til at afhjælpe vanskelighederne og profitere af et eventuelt undervisningsforløb.
Målgruppe
Borgere med udtalevanskeligheder (f.eks. læsp, snøvl, utydelighed eller besvær med at udtale specifikke ord, bogstaver eller lyde), som har brug for at få afdækket deres behov, vanskeligheder og ressourcer nærmere.
Formål og mål
Formålet med udredningen er at afdække borgerens forudsætninger, færdigheder og behov, samt de muligheder, der er for at afhjælpe eller kompensere for vanskelighederne. Målet er at kunne anbefale de mest relevante tiltag for borgeren.
Midler og metoder
Udredningen indeholder:
- Undersøgelse gennem sproglige tests, iagttagelser og samtale
- Vurdering af de sproglige og kommunikative funktioner
- Vurdering af omfanget, som udtalevanskelighederne påvirker borgerens evne til at deltage aktivt i egen hverdag.
- Afslutningsnotat til kommunen.
Effekt
Borgeren får en skriftlig vurdering af behov, vanskeligheder og ressourcer. Derudover får borgeren anbefalinger til relevante videre tiltag, som kan afhjælpe eller kompensere for vanskelighederne.
Borgerens videre forløb
På baggrund af udredningen tager IKH stilling til, om der er behov for et efterfølgende undervisningsforløb. Hvis vi vurderer at der er behov for et forløb skal der søges om dette ved borgerens hjemkommune.
Henvendelsesskema
Nedenstående skema anvendes af jobcentre, kommuner eller personer, som har behov for en specialkonsulent på kommunikationsområdet inden for læse-, skrive- og udtalevanskeligheder.
Henvendelsesskema for voksne med Høre-, læse-, skrive- og udtalevanskeligheder
Vil du gerne vide mere om vores hjælp til voksne med læseproblemer? Så er du velkommen til at kontakte læse/skrivekonsulent og logopæd Tine Beck Jensen på 29 22 19 07.
Sikker mail
Det er også muligt at skrive sikker mail til os via digital post.