Få hjælp til at bruge læse-/skriveteknologi i din hverdag
Find information og hjælp til at bruge digitale hjælpemidler i din hverdag og/eller på dit arbejde.
Listen over digitale hjælpemidler er lavet ud fra de behov, som er mest gængse, og de programmer som er hyppigst anvendt, i en arbejdsmæssige sammenhæng.
Co-pilot
Skrivsikkert.dk
- SkrivSikkert (Korrektur og grammatik med AI) er en AI-tjeneste, der kan hjælpe med tekstarbejde. Der er følgende funktioner: Korrekturlæser, oversættelse, skriveassistent, danske AI-assistener (”Mads&Sofie”) og opsummering. Tjenesten er tilgængelige online og uden abonnement, dog med tekstbegrænsning, hvis du ikke har abonnement.
- Skrivsikkert indsamler og lagrer ikke personlige oplysninger. Tjenesten kan benyttes anonymt, og din brugeraktivitet dataindsamles ikke. Dvs. din data behandles udelukkende i din lokale browserhukommelse, forlader ikke din enhed og slettes automatisk ved afslutning af browsersessionen. (Privatlivspolitik - SkrivSikkert)
Google Lens
Prizmo Go
AppWriter er et program, der kan hjælpe dig med at læse og skrive. Du kan bruge AppWriter på din computer, på tablet og på din telefon.
Herunder får du en kort oversigt over de forskellige funktioner i programmet. Find desuden videoguides til AppWriter her.
Når du logger på, dukker denne værktøjslinje frem:

Du kan flytte værktøjslinjen rundt på skærmen ved at klikke på den og trække i den. Du kan også klappe værktøjslinjen sammen, så den ikke optager plads på skærmen. Læs herunder hvordan.
Windows:

Klik på denne knap for at minimere værktøjslinjen. Værktøjslinjen bliver nu til et lille logo. Klik på logoet for at folde værktøjslinjen ud igen.
Mac:
![]()
Klik på den røde knap for at minimere værktøjslinjen. Værktøjslinjen bliver nu til et lille logo. Klik på logoet for at folde værktøjslinjen ud igen.
Funktioner i AppWriter
Oplæsning af tekst. Klik her for at afspille eller sætte oplæsning på pause.
Læseindstillinger. Indstil hastighed for oplæsning, stemme m.m.
Skriveindstillinger. Her kan du blandt andet aktivere en ordliste. Når du begynder at skrive, giver listen dig forslag til ord.
Tale til tekst. Klik på mikrofonen og indtal det, du vil skrive. Så omdannes din indtaling til tekst.
Ordbog. Markér et ord i en tekst for at slå det op i ordbogen.
Sprogindstillinger. Vælg det sprog der passer til den tekst, du skal læse eller skrive.
Kontoindstillinger. Klik her og find flere funktioner, fx:
Lav lydfil fra tekst. Markér et tekststykke eller vælg et helt dokument, som du ønsker at få omdannet til en lydfil.
Åbn PDF. Klik her for at få læst en pdf-fil højt.
OCR. Denne funktion kan hjælpe dig, når du støder på pdf-filer, der ikke umiddelbart kan markeres og læses op. Ved at OCR-behandle et dokument gøres det læsbart. Du kan oftest få brug for denne funktion ved indscannede dokumenter.
Udklipslæser. Her kan du nøjes med at OCR-behandle en del af en tekst, så tekstdelen kan læses op. Klik på teksten og træk en ramme rundt om den tekst, du vil have læst op.
Afslut. Luk AppWriter.
IntoWords er et program, der kan hjælpe dig med at læse og skrive. Du kan bruge IntoWords på din computer, på tablet og på din telefon.
Herunder får du en kort oversigt over de forskellige funktioner i programmet. Find desuden videoguides til IntoWords HER.
Når du logger på, dukker denne værktøjslinje frem:

Du kan flytte værktøjslinjen rundt på skærmen og placere den, hvor du ønsker:
Klik på de to blå streger med venstre musetast og hold den nede, mens du trækker i værktøjslinjen. Du kan også klappe værktøjslinjen sammen, så den ikke optager plads på skærmen: Klik på ikonet med de to pile. Værktøjslinjen bliver nu til en lille cirkel. Klik på cirklen for at folde værktøjslinjen ud igen.
Funktioner i IntoWords
Profilindstillinger. Klik på flaget for at vælge sprog og stemmer.
Oplæsning
![]()
Oplæsning af tekst. Sæt markøren foran det første bogstav i den tekst, du vil have læst op. Klik på pilen for at starte oplæsningen eller markér først det tekststykke, du vil have læst op, og klik så på pilen.
Læseindstillinger. Bestem fx hastighed for oplæsning.
Stavehjælp
![]()
Ordforslag. Aktivér en liste, der giver dig forslag til ord, når du begynder at skrive.
Fagordlister. Lav din egen fagordbog så du får hjælp til de ord, der er særligt svære for dig at stave.
Flere funktioner
![]()
Ordbog. Markér et ord for at slå det op i ordbogen. Du kan også få vist et billede af ordet via Google Billedsøgning.
IntoWords PDF. Her kan du få læst pdf-tekster højt, og du kan også skrive i dokumentet.
Tale til tekst. Klik på mikrofonen og indtal det, du vil skrive. Så omdannes din indtaling til tekst.
Gem lydfil. Her kan du markere et tekststykke eller vælge et helt dokument, som du ønsker at få omdannet til en lydfil. Herefter kan du gemme lydfilen.
OCR. Denne funktion kan hjælpe dig, når du støder på tekster, der ikke umiddelbart kan markeres og læses op. Ved at OCR-behandle et dokument gøres det læsbart. Du kan oftest få brug for denne funktion ved indscannede dokumenter.
Billedlæser. Her kan du nøjes med at OCR-behandle en del af en tekst, også grafiske modeller indeholdende små tekstdele, så tekstdelen kan læses op.
Mere. Find flere indstillinger her. Det er også her, du kan afslutte IntoWords.
Microsoft Edge
Oplæsning med Microsoft Edge
Med Microsoft Edge-browseren kan du få oplæst tekster, f.eks. hjemmesider eller PDFer.
Oplæsning af hjemmesider
Hvis du åbner en hjemmeside i Microsoft Edge, har du mulighed for at få den læst op på
symbolet i adresselinjen, som er bjælken, hvor hjemmesidens navn står.
På nogle hjemmesider ligger symbolet skjult. Så skal man først trykke på cirklen
med de tre prikker:

Og herefter “Højtlæsning”:

Herefter vil browseren automatisk læse op fra toppen af hjemmesiden. Du kan også få den til at læse op et vilkårligt sted, ved at trykke der, hvor du gerne vil have, at den læser op.
Ønsker du at stoppe oplæsning, trykker du på “stop” i bjælken under adresselinjen:
![]()
Trykker du “start”, vil den starte igen, hvor du stoppede den:
![]()
Trykker du på “pil frem” eller “pil tilbage” vil den læse op fra næste eller forrige overskrift/ afsnit.
![]()
En god oplæsningsstemme
Stemmen er ofte indstillet til en meget mekanisk stemme, når man bruger den første gang. Der findes naturlige stemmer. De naturlige danske stemmer skal aktiveres ved, at man først vælger en naturlig stemme på et andet sprog, hvorefter man kan se de naturlige danske stemmer. Det gør du sådan her:
Vælg “Stemmeindstillinger” i bjælken under adresselinjen:

Tryk på menuen under “Vælg en stemme”:

Vælg en stemme, hvor der står “(Natural)”, selvom den ikke er dansk, f.eks. “Microsoft Adri Online (Natural)”:

Tryk på “start”:
![]()
Så er alle de naturlige stemmer aktiveret. Herefter kan du vælge stemmen “Christel” under stemmeindstillingerne:
![]()
Oplæsning af PDFer i Microsoft Edge
Du kan bruge Microsoft Edge til at få dine PDFer læst op. Først skal du åbne PDFen i Microsoft Edge. Det gør du sådan her:
Find din PDF, der hvor den er på computeren, uden at åbne PDFen.
Højreklik på PDFen og vælg “Åbn med” og “Microsoft Edge”:

Så er PDFen åben i Microsoft Edge.
Når PDFen er åbnet i Microsoft Edge, kan du finde oplæsningsfunktionen til venstre i bjælken under adresselinjen.
I PDFer kan det være en udfordring at finde rundt i, hvor den læser op. Oplæsningen starter oftest øverst på den side, du ser øverst på din skærm, når du starter oplæsningen. Hvis der er sidefod med f.eks. sidetal eller fodnoter, så læser den dog dem højt først. Flytter du på skærmen, så man ser en anden side øverst på skærmen, så vil den læse denne i stedet.
Hvis du gerne vil have, at den læser et bestemt stykke op, kan du markere
tekststykket, højreklikke, vælge “Flere værktøjer” og “Højtlæsning”. Du kan også bruge genvejen Ctrl + Shift + U, når du har markeret tekststykket.

Desværre virker funktionen med oplæsning af tekststykker ikke ret tit.
Sådan downloader du Microsoft Edge
For at bruge browseren, skal den være på din computer. Hvis ikke du har den, kan du downloade den på Google:
Søg på “download Microsoft Edge”:

Vælg den øverste:

Vælg om du har Windows eller Mac.
Har du en Windows-PC gør du herefter følgende:
Rul ned på siden og “Acceptér og download”:

Tryk på pilen i øverste højre hjørne af vinduet, og tryk på installationsfilen:

Tryk på “Kør”:

Så er Microsoft Edge installeret, og du kan finde den enten under “programmer”, på skrivebordet eller søge den frem i din søgelinje.
Office
Diktering i Office
Hvis du skal skrive noget i Office 365, f.eks. Word eller Excel, så kan du gøre det ved at tale til computeren, som skriver, hvad du siger.
F.eks. i Word 365, kan du gøre følgende:
- Tryk på “Hjem”
- Vælg “dikter”
Når mikrofonen er blå, lytter den.
Tryk på den, så den er hvid, så lytter den ikke mere.
Du kan også slå den til og fra ved hjælp af en selvvalgt genvejstast.
Opret genvejstast
- Tryk på “Filer” → “Indstillinger” → “Tilpas båndet”
- Tryk på “Tilpas” ved “Genvejstaster”
- Rul ned i det venstre felt og vælg “alle kommandoer”
- Rul ned i det højre felt og vælg “dikter”.
- Vælg din nye genvej, ved at skrive den i feltet “Tryk på ny genvejstast”.
- Tryk “Tildel” → “Luk” → “Ok”.
Når du taler, kan det også være rart at tilføje tegnsætning og linjeskift. Det kan du gøre ved at sige følgende:
- Spørgsmålstegn
- Komma
- Punktum
- Linjeskift
Så vil Word selv indsætte spørgsmål, komma og punktum samt lave linjeskift.
Andre indstillinger
På tandhjulet ved siden af mikrofonen, når du har tændt dikteringsfunktionen, kan du vælge, hvilket sprog du taler og hvilken mikrofon du benytter. Du kan også slå automatisk tegnsætning til, så du ikke behøver at diktere f.eks. punktum og komma, for så sætter computeren dem selv.
Diktering i Windows 11
Du kan skrive ved at tale til din computer, hvis du har Windows 11 og internet.
- Tryk der hvor du vil skrive
- Tryk Windowstast + H på tastaturet
- Der dukker en bar op, og når den er mørk grå, lytter den og skriver.
- Den stopper med at lytte, når du skriver med tastatur, trykker Windows H eller på det blå ikon.
Hvis du gerne vil slette sætningen, du lige har skrevet, så sig “slet det” og så sletter den hen til sidste tegnsætningstegn, f.eks. punktum.
Andre genveje, man kan sige:
- Spørgsmålstegn
- Komma
- Punktum
- Linjeskift
Der er mange flere genveje. Dem kan du finde på Microsofts hjemmeside.
Under indstillinger kan du aktivere automatisk tegnsætning, mens du dikterer. Så behøver du ikke sige “punktum” og “komma”, for så sætter den dem selv. Under indstillinger kan du også vælge hvilken mikrofon, du vil bruge.
Ordforslag i Windows 11
Du kan få hjælp til, hvordan ord skal staves på alle platforme, f.eks. google, mail, Word osv., så længe du er på internettet på din Windows 11.
Aktiver ordforslag:
- Tryk på startikonet på din computer
- Vælg “indstillinger”
- Vælg “Tid og sprog”
- Vælg “Indtastning”
- Slå til: “Vis tekstforslag, når du skiver på det fysiske tastatur”
- Slå til: “Tekstforslag på flere sprog”
(kun hvis du også ønsker forslag på engelsk). - Genstart evt. din computer.
Åbner du f.eks. Word, vil du nu se, at der er forslag til, hvad du er ved at skrive, som bevæger sig over ordet, i takt med at du skriver.
Vil du vælge et af ordforslagene, kan du klikke på det, eller du kan trykke “↑” + højre/venstre og “enter” for at vælge.
Nota tilbyder borgere der er ordblinde eller har et andet læsehandicap adgang til tusindvis af bøger i Nota Bibliotek. Du kan blive medlem af Nota, hvis du har et dokumenteret læsehandicap. Bliv medlem af Nota.
Når du er medlem af Nota, kan du få adgang til bøgerne online og via appen Nota Bibliotek 2.0.