Overvej, hvad du egentlig har brug for i forberedelsen til din undervisning. Herunder kan du se tre faser, man kan inddele læsningen i. Særligt fasen “før læsning” handler om at danne sig et formål med læsningen, så det bliver tydeligere, hvad man skal have ud af at læse en tekst.
Formålet kan for eksempel være at finde navnene på de teoretikere, der er vigtige inden for det nuværende emne på studiet eller at kunne huske ti nøgleord fra en tekst med mange begreber. Du kan se konkrete eksempler på de tre faser i boksen herunder.
|
Før læsning
(10 min.)
|
Tjek din forforståelse af emnet: Hvad ved jeg allerede?
Kig teksten igennem og læs alle overskrifter
Læs indledning og afslutning
Læs evt. undervisers spørgsmål til teksten
Sæt dig et læseformål: Hvad skal jeg have ud af teksten?
Tilpas dit tidsforbrug og din læsemåde efter dit formål
|
|
Under læsning
|
Læs svarende til dit læseformål
Se på overskrifter, figurer og modeller og læs kun det relevante
Ved elektroniske tekster:
- Søg efter relevante fagbegreber og læs rundt om dem
- Brug evt. oplæsningsstøtte
Læs første og sidste linje i hvert afsnit for at vurdere relevansen
Find og marker vigtige steder i teksten
Tag korte notater, f.eks. ved brug af Mindmap
|
|
Efter læsning
(10 min.)
|
Svar på spørgsmål til teksten
Lav et kort resumé (mundtligt eller skriftligt)
Vurdér dit læseudbytte: Hvad har jeg lært?
Søg evt. supplerende oplysninger
|
Herudover kan det hjælpe at have forskellige metoder, når man læser. Skal du lave et mundtligt oplæg om en tekst, kan det være vigtigt med en intensiv læsning, mens en genopfriskning af et tidligere emne kan kalde på en kortere orienteringslæsning. Herunder kan du se eksempler på forskellige læsemåder.
|
Læsemåde
|
Læseformål
|
|
Orienteringslæsning
|
Kig teksten igennem ud fra
forord, indholdsfortegnelse, overskrifter,
illustrationer, tabeller
|
At finde ud af tekstens
indhold og opbygning
|
|
Skimning
|
Hurtig læsning ved at lade
blikket løbe ned over siderne
for at spotte nøgleord og vigtige
passager
|
At få overblik over indholdet
og hovedpointerne i teksten
At finde de steder i teksten,
der skal læses grundigere
|
|
Almindelig læsning
|
Læsning af hele teksten for at
forstå og tilegne sig indholdet
|
At få fat på det samlede
budskab
|
|
Intensiv læsning
|
Læsning af teksten ord for ord
og tage notater samtidig
|
At kunne genkalde indholdet
og hente præcise, konkrete
informationer
|
|
Selektiv læsning
|
Læsning af teksten med et særligt fokus/perspektiv i forhold til en bestemt problemstilling
|
At finde konkrete oplysninger og forklaringer
|